Jak wybrać papier fotograficzny?

Papier biurowy nie jest przeznaczony do drukowania obrazów graficznych. Płynny atrament stosowany w drukarkach atramentowych wsiąka we włókna i przenika aż do tylnej strony arkusza. Ta właściwość papieru nie rzuca się w oczy podczas drukowania tekstu. Jednak zdjęcie pokrywa całą powierzchnię, kartka moknie, wypacza się, schnie bardzo długo i nie odzyskuje całkowicie swojego kształtu. Stosowanie grubszych lub powlekanych arkuszy jest uzasadnione w przypadku dokumentów tekstowych z niewielkimi rysunkami lub wykresami, ale wysokiej jakości obraz uzyskamy tylko na specjalnym papierze fotograficznym do drukarek atramentowych, który jest niewrażliwy na światło.

Waga i rodzaj powłoki papieru fotograficznego

Główne cechy wskazane na opakowaniu przez każdego producenta — gęstość, mierzona w g/m², oraz struktura powierzchni, na którą nakładany jest tusz. Taki papier fotograficzny składa się z kilku warstw, których minimalna liczba wynosi trzy, a w typach do druku obrazów artystycznych zbliża się do kilkunastu. Celuloza stanowi podstawę, wokół której budowane są kolejne warstwy różnych materiałów spełniających określone funkcje. Im więcej warstw, tym gęstszy (cięższy) jest arkusz.

Ze względu na charakter powierzchni wyróżnia się papier:

  • matowy, typu Silk lub Satin;
  • błyszczący, półbłyszczący lub superbłyszczący i inne analogiczne rodzaje;
  • z chłonną mikroporowatą lub żelową warstwą, która może być pokryta dodatkową błyszczącą ochroną.

Kompatybilność z urządzeniami drukującymi

Główni producenci sprzętu drukującego tacy jak Canon, Epson, HP również produkują papier fotograficzny. Najlepszym wyjściem jest zestaw oryginalnego papieru i tuszu. To właśnie ta kombinacja daje najlepszy efekt, ponieważ skład chemiczny barwników i warstwy reprodukcyjnej są do siebie dopasowane. Markowy papier jest jednak dość drogi i może się okazać, że trzeba będzie zastąpić go tańszym produktem.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Wyposażenie biura i gabinetu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.